Publicaciones

Efrén Cuevas

PUBLISHED IN ENGLISH (with links to the texts in PDF)

Articles in Journals

Cuevas, Efrén,  “The Filmic Representation of Home in Transnational Families: The Case of I for India, Necsus, Autumn 2016, online.

Cuevas, Efrén, “Home Movies as Personal Archives in Autobiographical Documentaries,” Studies in Documentary Film, vol. 7, n. 1, 2013, pp. 17–29Postprint version available.

Cuevas, Efrén, “The Immigrant Experience in Jonas Mekas’s Diary Films: A Chronotopic Análisis of Lost, Lost, Lost”, Biography, vol. 29, n. 1, winter 2006, pp. 55-73.

Books (co-edited; in English and Spanish)
Cuevas, Efrén y Carlos Muguiro (eds.), El hombre sin la cámara. El cine de Alan Berliner / The Man without the Movie Camera: The Cinema of Alan Berliner, Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid, 2002. Download the whole book here. See just the Table of Contents, Acknowledgements and Profile.

Cuevas, Efrén y  Alberto N. García (eds.), Landscapes of the Self: The Cinema of Ross McElwee / Paisajes del yo. El cine de Ross McElwee, Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid, 2008. Table of contents and introduction.

Chapters in Books
Cuevas, Efrén, “Change of Scale: Home Movies as Microhistory in Documentary Films”, in Laura Rascaroli, Gwenda Young and Barry Monahan (eds.), Amateur Filmmaking: the Home Movie, the Archive, the Web, Bloomsbury, New York and London, 2014, pp. 139-151.

Cuevas, Efrén, “Cycles of Life: El cielo gira and Spanish Autobiographical Documentary,” in Alisa Lebow (ed.), The Cinema of Me: The Self and Subjectivity in First Person Documentary, Wallflower Press, London and New York, 2012, pp. 79-97. Postprint version available.

Cuevas, Efrén, “Sculpting the Self: Autobiography according to Ross McElwee / Esculpir el yo: la autobiografía según Ross McElwee”, in Efrén Cuevas, Alberto N. García (eds.), Landscapes of the Self: The Cinema of Ross McElwee, Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid, 2008, pp. 37-69. In English and Spanish.

Cuevas, Efrén, “Evolution and Contexts of the Films of Alan Berliner / Evolución y contextos del cine de Alan Berliner”, in Efrén Cuevas, Carlos Muguiro (eds.), The Man without the Movie Camera: The Cinema of Alan Berliner, Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid, 2002, pp. 23-49. In English and Spanish.


LISTADO COMPLETO DE PUBLICACIONES y enlaces a los pdf con los textos
(LIST OF ALL PUBLICATIONS and links to the texts in PDF)


ARTÍCULOS EN REVISTAS ACADÉMICAS / ARTICLES IN JOURNALS

Cuevas Álvarez, Efrén, "La representación fílmica de la memoria personal: las películas de memoria", ZER, vol. 22, nº 42, 2017, pp. 175-188.
Cuevas
, Efrén,  “The Filmic Representation of Home in Transnational Families: The Case of I for India, Necsus, Autumn 2016, online.

Cuevas, Efrén, “La temporalidad longitudinal en el cine: de las Up series a Boyhood, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, n. 12, 2016, pp. 221-236.

Cuevas, Efrén,
“Home Movies as Personal Archives in Autobiographical Documentaries,” Studies in Documentary Film, vol. 7, n. 1, 2013, pp. 17–29Postprint version available.

Esqueda Verano, Lourdes y Efrén Cuevas Álvarez, “Entre la huella y el índice: relecturas contemporáneas de André Bazin”, Area abierta, n. 33, noviembre 2012 (revista en línea)

Raventós Mercadé, Carme, Marta Torregrosa Puig y Efrén Cuevas Álvarez, “El docudrama contemporáneo: rasgos configuradores”, Trípodos, n. 29, 2012, pp. 117-132.

Cuevas, Efrén, El cine autobiográfico en España: una panorámica, RILCE, vol. 28, n. 1, 2012, pp. 106-125.

Torregrosa Marta y Efrén Cuevas Álvarez, “El show de Truman. Estrategias metaficcionales y quiebras del simulacro”, Area abierta, n. 25, marzo 2010 (revista en línea)

Cuevas, Efrén, “Del espacio periurbano al rural: cuatro miradas desde el documental español reciente”, Cahiers d'Études Romanes, n. 16, 2007, pp. 165-174.

Cuevas Álvarez, Efrén, “Microhistorias fílmicas: el cine doméstico en el documental contemporáneo”, Secuencias, n. 25, 2007, pp. 7-24.

Cuevas, Efrén, “The Immigrant Experience in Jonas Mekas’s Diary Films: A Chronotopic Análisis of Lost, Lost, Lost”, Biography, vol. 29, n. 1, winter 2006, pp. 55-73.

Cuevas Álvarez, Efrén, “Christopher Nolan visto desde Gerard Genette: análisis narratológico de Memento, ZER, vol. 10, n. 18, mayo 2005, pp. 183-198.

Cuevas Álvarez, Efrén, “Imágenes familiares: del cine doméstico al diario cinematográfico”, Archivos de la Filmoteca, n. 45, octubre 2003, pp. 129-140.

Cuevas Álvarez, Efrén, “Focalización en los relatos audiovisuales”, Trípodos, n. 11, 2001, pp. 123-136.

Cuevas Álvarez, Efrén, “En las fronteras del cine amateur: El proyecto de la bruja de Blair y Tren de sombras, Comunicación y Sociedad, vol. 14, n. 2, 2001, pp. 11-35.

Cuevas Álvarez, Efrén, “Crisis y reconstrucción ‘narrativa’ en El compromiso (1969)”, Themata, n. 22, 1999, pp. 59-65.

Cuevas Álvarez, Efrén, La sociedad estadounidense bajo la mirada de Elia Kazan”, Film-Historia, vol. VIII, n. 1, 1998, pp. 29-49.

Cuevas Álvarez, Efrén, “Notas sobre la 'teoría del autor' en las ficciones audiovisuales”, Comunicación y Sociedad, vol. VII, n. 1, 1994, pp. 155-164.


CAPÍTULOS EN LIBROS / CHAPTERS IN BOOKS

Cuevas Álvarez, Efrén, “La memoria del cine o el cine que recuerda, en Josep M. Català (ed.), El cine de pensamiento: Formas de la imaginación tecno-estética, Aldea Global, Castellón, 2014, pp. 189-203. Versión postprint disponible.

Cuevas, Efrén, “Change of Scale: Home Movies as Microhistory in Documentary Films, en Laura Rascaroli, Gwenda Young y Barry Monahan (eds.), Amateur Filmmaking: the Home Movie, the Archive, the Web, Bloomsbury, Nueva York y Londres, 2014, pp. 139-151.

Cuevas Álvarez, Efrén,“Elia Kazan, director de actores, y el Actor's Studio, en Ruth Gutiérrez (ed.), Poéticas de la persona: Creación, responsabilidad y vigencia en la comunicación pública y la cultura, Comunicación Social, Salamanca, 2013, pp. 181-196.

Cuevas Álvarez, Efrén, Fronteras del yo en el documental español contemporáneo, en Norberto Mínguez (ed.), Ficción y no ficción en los discursos creativos de la cultura española, Iberoamericana/Vervuert, Madrid y Frankfurt, 2013, pp. 115-128. Versión postprint disponible.

Cuevas, Efrén, “Cycles of Life: El cielo gira and Spanish Autobiographical Documentary”, en Alisa Lebow (ed.), The Cinema of Me: The Self and Subjectivity in First Person Documentary, Wallflower Press, Londres y Nueva York, 2012, pp. 79-97. Version "postprint" disponible.

Cuevas Álvarez, Efrén, “La espiral del directo: ¿hacia un nuevo paradigma audiovisual?”, en Marta Torregrosa Puig (coord.), Imaginar la realidad. Ensayos sobre la representación de la realidad en el cine, la televisión y los nuevos medios, Comunicación Social, Sevilla, 2010, pp. 55-67.

Cuevas Álvarez, Efrén“De vuelta a casa. Variaciones del documental realizado con cine doméstico”, en Efrén Cuevas Álvarez (ed), La casa abierta. El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos, Ocho y Medio, Madrid, 2010, pp. 121-166.

Cuevas Álvarez, Efrén, “Del cine doméstico al autobiográfico: caminos de ida y vuelta”, en Gregorio Martín Gutiérrez (ed.), Cineastas frente al espejo, T&B Editores, Madrid, 2008, pp. 101-120.

Cuevas, Efrén, “Sculpting the Self: Autobiography according to Ross McElwee / Esculpir el yo: la autobiografía según Ross McElwee”, en Efrén Cuevas, Alberto N. García (eds.), Landscapes of the Self: The Cinema of Ross McElwee / Paisajes del yo. El cine de Ross McElwee, Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid, 2008, pp. 37-69.

Cuevas Álvarez, Efrén, “Vidas contadas, un crisol de identidades”, en Marta Frago Pérez, Antonio Martínez Illán, Efrén Cuevas Álvarez (eds.), Personaje, acción e identidad en cine y literatura, Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid, 2006, pp. 51-74.

Cuevas Álvarez, Efrén, “La crónica histórica a través de la mirada autobiográfica. Las huellas de la II Guerra Mundial en los japoneses-americanos”, en Carlos Muguiro (ed.), El cine de los mil años. Una aproximación histórica y estética al cine documental japonés (1945-2005), Gobierno de Navarra, Pamplona, 2006, pp. 193-200.

Cuevas Álvarez, Efrén, “Diálogos entre el documental y la vanguardia en clave autobiográfica”, en Josetxo Cerdán y Casimiro Torreiro (eds.), Documental y Vanguardia, Cátedra, Madrid, 2005, pp. 219-250.

Cuevas, Efrén, “Evolution and Contexts of the Films of Alan Berliner / Evolución y contextos del cine de Alan Berliner”, en Efrén Cuevas, Carlos Muguiro (eds.), El hombre sin la cámara. El cine de Alan Berliner / The Man without the Movie Camera: The Cinema of Alan Berliner, Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid, 2002, pp. 23-49.

Cuevas Álvarez, Efrén, “El narrador en el cine. Análisis de Sospechosos habituales”, en Teresa Imízcoz et al., Quién cuenta la historia. Estudios sobre el narrador en los relatos de ficción y no ficción, Ediciones Eunate, Pamplona, 1999. pp. 53-92.


LIBROS (MONOGRAFÍAS O EDICIONES) / BOOKS

Cuevas Álvarez, Efrén (ed.), La casa abierta. El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos, Colección Textos Documenta, Ocho y Medio, Madrid, 2010. Índice e introducción. Capítulo 4.

Cuevas, Efrén y  Alberto N. García (eds.), Landscapes of the Self: The Cinema of Ross McElwee / Paisajes del yo. El cine de Ross McElwee, Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid, 2008. Índice e introducción / Table of contents and introduction.

Marta Frago Pérez, Antonio Martínez Illán, Efrén Cuevas Álvarez (eds.), Personaje, acción e identidad en cine y literatura, Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid, 2006.

Cuevas, Efrén y Carlos Muguiro (eds.), El hombre sin la cámara. El cine de Alan Berliner / The Man without the Movie Camera: The Cinema of Alan Berliner, Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid, 2002. Descargar el libro completo aquí. Ver sólo la introducción, agradecimientos y perfil biográfico.

Cuevas Álvarez, Efrén, Elia Kazan, Cátedra, Madrid, 2000.


OTROS ARTÍCULOS / OTHER ARTICLES

Cuevas, Efrén, "La narratología audiovisual como método de análisis", Portal de la Comunicación, InCom-UAB, noviembre 2009, en línea/online.

Website Builder